Over dit BLOG

"Brasil-sil-silll!!!" roept de sportverslaggever om de haverklap, in elke wedstrijd waar een braziliaanse sporter of team aan deelneemt. Het "Brasil-gevoel" is dan ook veel sterker dan ons nationale "Holland-gevoel". God zélf is namelijk Braziliaan.

Wat is dat Brasil dan? Samba, halfnaakte negerinnen en tropische stranden met palmbomen?

Hier in het Zuiden niet. Hier, tussen de Gaúchos, lijken klimaat en cultuur veel meer op Argentinië en Uruguay. Een cowboy-cultuur, met veel europees bloed.
Koud in de winter.

Andere clichés gelden wel: veel corruptie, drugs en geweld, in een interessante combinatie met een hoge mate van onnozelheid en gemakzucht.
Maar ook: optimisme, zorgeloosheid, doorzettingsvermogen en ondernemerslust.

Dit blog wil in dat licht verslag doen van de meest opvallende nieuwsfeiten hier.

maandag 16 februari 2009

Dankzij Joop en John

Nu de heisa rond de kamervoorzitter, die een (nogal kitscherig) kasteel van zo'n 20 miljoen euro vergeten was te declareren, een beetje is overgewaaid, strijden nieuwe items om de aandacht van het publiek.

Wat was vandaag het belangrijkst? De baby die naar het ziekenhuis moest omdat hij van de cocaïne van zijn 17 jarige moeder had gesnoept? Het meisje dat tijdens de repetities voor het carnaval door een verdwaalde kogel werd gedood? Natuurlijk niet.

Op de webeditie van de Folha de São Paulo, de belangrijkste kwaliteitskrant, zijn twee van de vijf meestgelezen berichten vandaag (hier en hier) tekenend voor wat de mensen het meeste bezighoudt: Big Brother Brasil.

Deze negende editie van BBB is, zoals alle 8 voorgaande, hét gesprek van de dag, en de deelnemers doen dienst als referentie voor welk soort thema of analyse.
Samen met Unilever, Phillips en XTC, hoort dit concept bij de belangrijkste Nederlandse producten hier op de markt.